Uit het archief
Willem van Rijswijk ( willemsarchief30@gmail.com) is een van de A-Ford Clubleden van het eerste uur. Een van zijn nevenhobby’s is het verzamelen van oude documentatie met betrekking tot de A-Ford en zijn tijdsbeeld. In ieder nummer van het A-Ford Journaal wordt een markante plaat afgedrukt, altijd Ford en vaak in combinatie met Rotterdam. Heeft u zelf nog authentieke foto’s met A-Fords en wilt u deze (of een afdruk daarvan) afstaan ten behoeve van het archief van Willem, neemt u dan a.u.b. contact met ons op.
T-Ford autospuit ‘s-Gravendeel
Uit het archief
Bron: Historische Vereniging ‘s-Gravendeel
In 1928 werd de motorspuit uit de smederij van D. Barth op een T-Ford chassis gebouwd. De autospuit die hierdoor ontstond deed dienst van 1928 tot 1938. In de eerste jaren waren er om de achterwielen cushionbanden gemonteerd.
De bus naar Meerkerk
Uit het archief
Bron: “Van Hondekarren en Hobbelbussen” BV Grafisch bedrijf Tuijtel Hardinxveld-Giessendam 1985
De allereerste bus van autobusonderneming Van den Heuvel uit Giessendam was gebouwd op een ’29 AA-truck chassis. De bus reed van Giessendam via Noordeloos naar Meerkerk en weer terug en kon maximaal 20 passagiers vervoeren. Het beginpunt was bij stationskoffiehuis “Heuf” , overigens van dezelfde eigenaar. Buschauffeur Gerrit Blokland poseert voor “zijn” bus.
De melkwagen van zuivelfabriek “De Samenwerking”
Uit het archief
Bron: “Van Hondekarren en Hobbelbussen” BV Grafisch bedrijf Tuijtel Hardinxveld-Giessendam 1985
Sjaan Versluis reed in de jaren dertig van de vorige eeuw tweemaal per dag met een ’29-er AA-truck een vaste route in Hoornaar en Noordeloos om bij de boeren de melk op te halen voor de coöperatieve zuiverfabriek ‘De Samenwerking’ in Giessen-Nieuwkerk. Hij haalde volle bussen op en bracht ze al dan niet gevuld met wei weer bij de boeren terug. Op vrijdag zagen de boeren de AA-truck extra graag komen, want dan had Sjaan de melkgeldzakjes mee. De foto is genomen aan de oostzijde van de zuivelfabriek net voordat Sjaan op pad ging met de lege melkbussen. Op de achtergrond is een tweede AA-truck te zien, eveneens geladen met melkbussen. In 1941 heeft de AA-truck nog gereden met een gasgenerator. Door een lekkage in deze generator overleed Sjaan op 12 juli 1941.
Ford Garage Blaauw te Midwolda
Uit het archief
Foto uit de collectie van Anton Simons De namen bij de foto komen van: J.P. Koers
De Ford Hulpdienst staat samen met een FORDSON tractor en een 1930 Model A Tudor te pronken voor de Ford garage van Blaauw te Midwolda.
De foto’s komen (met zijn toestemming) van de website (https://home.hetnet.nl/~vrouger) van de heer Ben Doedens. Hij leverde ook de aanvullende informatie:
Het betreft hier Garage Blaauw te Midwolda. Het huidige bedrijf van Ford Garage Timmerman in Winschoten is eigenlijk de voortzetting van het bedrijf van Blaauw in Midwolda voor wat betreft de personen- en bedrijfsauto’s. Blaauw verplaatste de zaak van Midwolda naar Winschoten voor hij de zaak verkocht. De nieuwe eigenaar verplaatste daaropvolgend het bedrijf naar de huidige lokatie. Dit werd onlangs overgenomen door Timmerman die ook in Assen en Veendam bedrijven heeft.
De Historische vereniging Scheemda schreef in haar blad “Duvekoater”, uitgave november 2002:
Afbraak Fordgarage Blaauw |
Midwolda verloor in november de karakteristieke woning met kantoor van de vroegere Fordgarage Blaauw. Het bedrijf, dat eertijds grote bekendheid genoot, was al jaren geleden gesloten. Als herinnering aan het bedrijf stond het fraaie kantoorgebouw er nog steeds. |
Een goede start
Uit het archief
We schrijven 1931 en we zien hier de heer P.H.Koolmees, startend ondernemer en zojuist de trotse eigenaar geworden van een nieuwe Ford-A Delivery. Deze eerste bedrijfsfoto van Boter en Kaashandel Koolmees uit Moordrecht is genomen voor Café De Kleine Seinpost, destijds gevestigd aan de Tiendstraat 25 in Rotterdam.
De delivery is hoogstwaarschijnlijk geleverd “af fabriek Rotterdam” aan het Marconiplein, waarna onderweg naar huis in Café De Kleine Seinpost een glas gedronken werd op een voorspoedige start en een goede toekomst voor Boter- en Kaashandel Koolmees uit Moordrecht. De kersverse ondernemer had er, zo te zien, alle vertrouwen in….
De overvalwagen van Rotterdam
Uit het archief
Het werd weer eens tijd voor een V8 en ik denk dat we hier wel een bijzondere hebben. Trots poseren de Rotterdamse agenten rond 1938, in een tijd dat de ME nog moest worden opgericht, in hun nieuwe overvalwagen. Aan beide zijden een grote deur, zodat de agenten vlot de wagen uitkunnen, achterin ruimte voor de commandant, die, veilig vanachter het ruitje, de verrichtingen kan overzien.
De basis is voor deze wagen was een V8 1,5 tons truckchassis en cabine, de rest is volgens nauwkeurige specificaties door een carrosseriebedrijf aangebracht.
De foto komt uit het archief van Bas de Voogd, inmiddels één van onze vaste leveranciers.
De Phaeton van Rotterdam’s sterke arm.
Uit het archief
Wederom een plaatje, ons opgestuurd door Bas de Voogd uit Hellevoetssluis. Hiernaast ziet u zes leden van het politiekorps Rotterdam, naast hun ’31 er A-Ford Phaeton. Gezien de dikke overjassen is het waarschijnlijk, dat de foto gemaakt is tijdens het winterseizoen. De kinbanden van de pet zijn tijdens het patrouilleren met deze open, snelle A (max 100 km/u) geen overbodige luxe. De stokken die deze mannen van stavast op de foto bij zich hebben, lijken ons een beetje lang voor de standaard wapenstok. Welke politie- of andere functionaris geeft ons uitkomst ?(uw mail graag naar info@a-ford.nl).
De Hoeden-Ford van Pelger
Uit het archief
We blijven een beetje in de bedrijfswagensector. Dhr. Bas de Voogd uit Hellevoetsluis stuurde mij een serie foto’s, waarvan u er met regelmaat een aantal zult zien verschijnen op de archiefpagina’s. Hiernaast ziet u de T-Ford van de firma Eduard Pelger uit de Prinsestraat in Den Haag, een gerenommeerde firma in “Heerenhoeden”, waarbij de “stroohoed” in de periode, dat de foto genomen was (begin jaren ’20), waarschijnlijk de specialiteit. Begin jaren ’60 vierde deze firma, inmiddels gevestigd aan de Hoogstraat, zijn 100-jarige bestaan. Ter gelegenheid daarvan werd een T-Ford chassis uit België geïmporteerd en aan de hand van de afgebeelde foto werd daarmee de toenmalige bedrijfswagen gereconstrueerd. Dhr.de Voogd is een tijdlang eigenaar geweest van de gereconstrueerde Ford en zijn verhaal zal gaan verschijnen in het A-Ford Journaal.
Overigens bestaat de Firma Eduard Pelger nog steeds, met vestigingen in Den Haag en Rotterdam.
De Kruidenier van Krimpen (aan de Lek)
Uit het archief
Deze keer een bijdrage van Peter Uithol uit Krimpen aan de Lek. Via de zoon van de toenmalige eigenaar kreeg hij deze foto met daarop de ’30-er Delivery van de Weduwe J.C.de Ridder die in 1931 gevestigd was aan de Buitenweg 5 in Krimpen aan de Lek. Volgens het “Algemeen Adresboek voor Handel, Landbouw, Nijverheid en Verkeer” uit 1931 dreef zij daar een handel in Koloniale waren.
Dat het assortiment wat uitgebreider was, is duidelijk op de wagen aangegeven en bezorgen aan huis was in die jaren waarin de mensen in het argrarische gebied over het algemeen meer afgelegen woonden, heel normaal.
De zoon van de kruidenier mocht als kleine jongen regelmatig mee naar Rotterdam, ook daarheen kon worden bezorgd of juist spullen worden opgehaald, en herinnerde zich dat er dan net als vroeger bij de koetsiers minimaal 2 maal werd aangelegd bij een café om even een versnapering te halen. Zo was er altijd 1 café aan de Oostzeedijk in Rotterdam en 1 bij het toenmalige veer naar Krimpen aan de IJssel.
De A-Delivery is tot nog ver in de jaren vijftig gebruikt voor bezorgwerk.
Het is weer Boekenweek
Uit het archief
Een toepasselijke foto voor de tijd van het jaar, deze keer aangebracht door Ton Remans. De foto is overgenomen uit het tijdschrift “Adformatie” van 22 februari 1990.
In 1937 was het Boekenweek in de week van 18 mei. Om dat te onderstrepen liet de ‘s Gravenhaagsche Boekhandelaarsvereeniging een billboardwagen rondrijden, getrokken door een ’29 er A-Ford Standard Coupé, waarvan de achterklep verwijderd was om plaats te maken voor een opleggerbevestiging. In de jaren dertig een algemeen voorkomende manier van reclamemaken, vooral in de grote steden. Tegenwoordig is deze manier van adverteren weer opnieuw ontdekt. Als u de afbeelding vergroot door hem aan te klikken ziet u, dat het Boekenweekgeschenk met de titel “Rondom het Boek” cadeau werd gedaan bij besteding van een bedrag van f. 2,50 aan boeken. In 2002 is het boekenweek van13 tot en met 23 maart. Het boekenweekgeschenk van nu, De IJsdragers, is geschreven door Anna Enquist en wordt gegeven bij besteding van € 11,11.
Overigens, indien u het werkje “Rondom het boek” in uw bezit heeft en het blijkt daaruit, dat we ernaast zitten met de datering van deze foto, laat ons dit a.u.b. weten. Ook indien u weet waar in Den Haag deze foto genomen kan zijn. Een mailtje naar info@a-ford.nl wordt erg op prijs gesteld.
Willems eerste Ford
Uit het archief
Een inmiddels archief geworden foto uit het eigen familiealbum van Willem van Rijswijk.
Gereed voor een rit door het verstilde en romantische Hollandse winterlandschap in de winter van 1965 met de nieuwe aanwinst. Zijn eerste A-Ford Deluxe Fordor Sedan heeft Willem in de zomer van 1965 in Denemarken gekocht en per spoorwegen naar huis gehaald. Op de foto een trotse Willem, gekiekt voor het ouderlijk huis in Rotterdam-West.
De taxi van Oostvoorne
Uit het archief
Deze keer een bijdrage van Ruud de Pater uit Oostvoorne.
Voorne-Putten was in de jaren dertig van de vorige eeuw nog een eiland. Op de foto de allereerste taxi die op het eiland rondreed, een A-Ford “Woody” uit 1929. De toeristen kwamen vanuit Rotterdam aan met de “Voornse boot” en van daaruit met de tram (het “Moordenaartje”) naar de Rozenstraat. Per taxi werden de toeristen van en naar de hotels, het kuuroord en naar andere dorpen gebracht.Achter het stuur dhr. Hanson. Hij was in die dagen van beroep smid en tevens ketelstoker van een groot tuinwarenhuis. Als extra bijverdienste reed hij met de taxi rond. Het is onbekend of dhr. Hanson de Ford destijds nieuw of gebruikt had gekocht. Ondanks de voordelige prijzen voor Fords, lijkt tweedehands in de crisisjaren waarschijnlijker.
Beurs der Dameskroniek
Uit het archief
Niet alleen op de R.A.I. maar ook op diverse andere jaarbeurzen en tentoonstellingen was Ford er om zijn produkten aan te prijzen. Hier een foto uit april 1930 van de “Beurs der Dameskroniek” te Rotterdam. Dit was de voorloper van de FEMINA huishoudbeurs, die elk jaar rond oktober wordt gehouden.
“Vooral voor jonge mensen is de Ford Roadster een bijzonder aantrekkelijke wagen; volledig uitgerust, roestvrijstalen lampen en radiateurmantel, veiligheidsglas, met gemak een snelheid van rod de 100 km per uur en inclusief “dickey seat” slechts f. 1800,=” ,aldus de verkoper.
Zoals u ziet staat hij druk in zijn orderblok te schrijven, waaruit we mogen concluderen dat de twee belangstellende dames de wagen hebben gekocht. Hmmm,…..leuke verkoper ?
Hoofdprijs
Uit het archief
Een wel heel bijzondere hoofdprijs voor het Nationale Schoonheids Concours 1928, wat we tegenwoordig kennen als de “Miss Holland” verkiezingen. Het razend populaire familietijdschrift “Het Leven” had deze schoonheidswedstrijd uitgeschreven. De redactie had kans gezien de hand te leggen op de eerste in Nederland geimporteerde Nieuwe Ford 1928.
De winnares werd mejuffrouw Rie vd Rest uit Ginneken.
Wij zijn natuurlijk razend benieuwd wat er van beide schoonheden is geworden. Wie weet het ? Mail a.u.b. naar info@a-ford.nl.
Forddealer in beeld
Uit het archief
Een bedrijvige foto van de firma “N.V. vd Meulen/Ansems” aan de Vestdijk 31 te Eindhoven. Destijds was dit een van de grootste Forddealers in het zuiden des lands, wat ook bleek uit de verkoopcijfers. Op 16 april 1931 had men al 1000 A-Fords verkocht. Het bedrijf werd door vader opgericht in 1891 te Helmond. In 1916 verhuisde men naar Eindhoven. Het Forddealerschap werd in 1925 aangegaan. Het pand aan de Vestdijk had maar liefst 230 stallingsplaatsen en was volledig en modern ingericht. Midden op de achtergrond is een autolift zichtbaar.
De zoons vd Meulen, Janus en Jacques, die de zaak voortzetten waren liefhebbers van de autosport. Vooral Jacques behaalde menige overwinning in binnen- en buitenland, uiteraard per Ford.
Berlage, Polygoon en Ford
Uit het archief
Deze keer een foto uit het familietijdschrift “Het Leven”, een in de jaren dertig veel gelezen weekblad met reportages die toen vaak “op het randje” waren. Eigenlijk is het een werkfoto van de firma “Polygoon” . Men interviewt hier de architect Berlage (met opgeheven vinger) in 1932 bij de opening van de naar hem vernoemde brug te Amsterdam. Deze reportage zal vertoond worden in het hoog gewaardeerde “Polygoon Journaal”, een vast voorprogramma onderdeel in alle bioscopen. De reportageploeg is ter plaatse met de meest moderne geluidsfilm-camera apparatuur. Het geheel werd vervoerd met een Ford Model A, welke was voorzien van een speciaal verhoogde carrosserie. Toendertijd was dit de duurste Ford van Nederland; f. 60.000,=.
Één van de bekendste bouwwerken ontworpen door Berlage is de Amsterdamse Beurs. Een impressie hiervan willen we u niet onthouden. Klikt u HIER voor een prachtige site over dit gebouw.
Introductie A-Ford III
Uit het archief
Na de introductie van de A-Ford op de R.A.I in Amsterdam, in januari 1928, werden door diverse grote dealers binnen hun regio Ford Tentoonstellingen georganiseerd. Voor Rotterdam was dit de firma N.V. Automobiel Maatschappij “POMPENBURG”, die hiervoor de “groote Doelezaal” afhuurde.. Normaal werden hier muziek-, dans- en toneelvoorstellingen gehouden. Dit is o.a. te zien aan de enorma kristallen kroonluchters.. Op de tentoonstelling waren de bekende A personenmodellen te zien, maar tevens het opengewerkte chassis (links) en een Tudor carosserie (rechts op de foto). Het chassis had diverse bewegende delen en op deze manier kon de Ford-verkoper aan de aspirant koper goed laten zien, uit welke duurzame en degelijke materialen de A-Ford was opgebouwd.
De foto stond afgedrukt in het familietijdschrift GROOT ROTTERDAM nr. 46 van 3 februari 1928. Indien iemand nog zo’n tijdschrift uit deze periode in zijn bezit heeft, liefst met Ford foto’s en/of advertenties, en u bent bereid deze aan Willem van Rijswijk af te staan, mailt u dan even naar: info@a-ford.nl.
Introductie A-Ford II
Uit het archief
De officiële introductie van de “Nieuwe Ford” voor het gewone Nederlandse publiek begint eigenlijk pas op 20 januari t/m 29 januari 1928 tijdens de R.A.I. Autotentoonstelling te Amsterdam. Een ieder is zeer gecharmeerd van de “nieuwe “ Ford Model-A en geeft hem reeds de bijnaam “de kleine LINCOLN” Wanneer wij de foto bekijken van de nieuwe “Prins Ford” welke tijdens een proefrit even stopt op de Dam te Amsterdam, stroomt het belangstellende publiek toe. Zowel “Jan met de Pet” als “Heren met Hoeden” zijn van de partij.
Des avonds zal men bij het avondeten de details vertellen over de nieuwe Ford 40pk met een snelheid van maar liefst 105 km per uur en een zuinig verbruik van 7 à 8 liter voor 100 km.
De foto is afkomstig uit het maandblad “Ford Nieuws” no. 1; januari 1928. Een uitgave van de grootste Ford Dealer te Amsterdam, C.L.de Groot.|Mocht u van dit maandblad, uitgegeven door deze dealer, wellicht een exemplaar in uw bezit hebben en u zou dit aan Wim van Rijswijk willen afstaan: graag even een berichtje naar info@a-ford.nl.
Introductie A-Ford I
Uit het archief
We gaan even terug naar een zeer vroeg moment in de A-Ford historie. Eind mei 1927 sloot de productielijn van de Ford Model-T en kwam de volledige productie van Ford stil te liggen. Dit alles om de fabrieken om te bouwen voor de productie van “De Nieuwe Ford”, Model-A. Doordat de Ford Motor Company de grootst mogelijke geheimhouding had weten te bewaren, betreffende het nieuwe model, werd elk nieuwtje hieromtrent door de pers nauwlettend gevolgd. Tijdens de introductie stonden letterlijk miljoenen mensen geduldig op hun beurt te wachten om met eigen ogen de “Nieuwe Ford” te aanschouwen. In Nederland moesten wij het nog doen met publikaties, aangezien de oversteek uit de USA nog wel enige weken op zich zou laten wachten! Een kleine groep autojournalisten vloog naar de Fordfabrieken in Londen. De meesten moesten echter wachten tot de Brusselse Autosalon in december 1927 (Rechterfoto) , waarvandaan de meeste bekende dag- en weekbladen hun artikelen publiceerden. De eerste A-Ford kleurenfolder bevatte afbeeldingen van “A’s” zonder bumpers. Deze waren tegen een meerprijs van f. 50,= leverbaar. Het ging hier slechts om de eerste 200 A-Fords. Daarna werden de bumpers standaard meegeleverd.
Even een prijsindicatie: van 1927 tot aan januari 1928 kostte een Tudor Sedan f. 1985,= en een Roadster f. 1585,=
Vrijwillige burgerwacht
Uit het archief
Deze keer een foto uit de vroege jaren ’30 van een groep der VRIJWILLIGE BURGERWACHT. Jaarlijks, in maart, werd door de afdeling Amsterdam een 24-uurs oefenrit verreden. Inschrijving stond uitsluitend open voor Burgerwachten, Militairen en Politie. Het aantal deelnemers bedroeg circa honderd. De route liep door heel Nederland. Er werd met tussenpozen gestart. Bij zowel vaste als geheime controleposten moest worden gestempeld in verband met punten. Onder de deelnemers was altijd een aantal dames met eigen Ford “A” cabriolets, die deze pittige rit succesvol uitreden.
Wie weet trouwens waar deze foto genomen kan zijn ? Reacties graag naar: jmrligthart@wish.net.
Bodedienst gebr. Michels
Uit het archief
Van mijn buurman op de camping kreeg ik deze foto van een AA-truck 1931. Zijn vader, de heer F.J.Blonk, was destijds chauffeur op deze wagen bij de gebroeders Michels. Het betreft hier een bodewagen, die een dagelijkse dienst onderhield tussen Hoek van Holland en Rotterdam. De foto is genomen bij het beurtschippersbodehuis LITH aan de Coolhaven te Rotterdam. Later werd het bedrijf door dezelfde heer Blonk overgenomen en stond het bekend onder de naam “Expeditie/Blonk-Westland Expres”. Dit bedrijf was gevestigd in Naaldwijk.
In heel Nederland reden bodediensten, tegenwoordig is dit veelal overgenomen door koeriersdiensten.
Grootvader’s Ford
Uit het archief
Hier een foto uit het album van mijn grootvader, A.P.B. van Rijswijk. Hij was destijds bus-instructeur/controleur bij de Rotterdamse Electrische Tram (RET). In 1938 kocht hij deze A Tudor voor 75 harde guldens.
Op een mooie zomerdag maakten zij een autotocht door het Gooi en poseerden voor het nieuwe raadhuis te Hilversum. Tijdens de oorlog stelde mijn grootvader zijn “A” in dienst van de R.E.T. Hiermee hoopte hij te voorkomen dat de Duitsers de Ford zouden vorderen. Echter na de oorlog is er niets meer van teruggevonden. Alleen het originele SPOTLIGHT (links bovenop de zonneklep, zie pijltje) bleef in de familie en zit thans op mijn model A.
Tresfon Rotterdam 1929 (2)
Uit het archief
Nogmaals het garagebedrijf van de gebroeders TRESFON in het nieuwe pand aan de Nieuwe Kerkstraat te Rotterdam.
Hoe modern geoutilleerd de reparatiewerkplaats wel was, blijkt uit deze foto. Aan de muur een bord vol met het, thans felbegeerde, orginele V.L.C. Fordgereedschap. Voor de “bijverlichting” wordt gebruik gemaakt van twee verstelbare lampen, geheel naar eigen ontwerp gemonteerd op Fordstuurwielen. De brug is van een type dat voorzien is van 1 hydraulissche cilinder en zich “schuin” voorwaarts omhoog beweegt.
Op de brug, een A-Ford 1929 zakencoupé met ovale zijruitjes. Voor het gemakkelijk laden en lossen van goederen scharnierde de achterklep andersom. (Van onder naar boven).
Tresfon Rotterdam 1929
Uit het archief
In 1919 begonnen de gebroeders TRESFON te Rotterdam, vanuit hun ouderlijke woning, een handel in banden. Ook de verkoop van Mack Trucks, afkomstig uit de U.S.A. legerdump en uit de Eerste Wereldoorlog, was zo succesvol, dat aan de Kruiskade een garagebedrijf werd gestart.In de showroom werden diverse merken vertegenwoordigd, o.a. Ford.
Op 2 september 1929 werd aan de Nieuwe Kerkstraat, naast het Luxortheater, Nederlands grootste Garage- en Stallingsbedrijf geopend. Een zeer modern pand, met een capaciteit van circa 200 stallingsplaatsen. Middels twee grote autoliften kon men de diverse afdelingen bereiken. Rond 1960 werd het pand afgebroken.
Ergens bij Enkhuizen, 1928/1929
Uit het archief
Deze foto is genomen tijdens de winter van 1928/1929 toen het zo erg koud was, dat het mogelijk was per auto over de Zuiderzee te rijden. Hier een A-Ford Roadster 1928 ter hoogte van Enkhuizen. De dickey seat klep is naar boven scharnierend, voor de monsterkoffers van de heer met de hoed. Hij is van beroep handelsreiziger, wat wij tegenwoordig vertegenwoordiger noemen. Of is dit beroep in ‘t computertijdperk ook al weer verdwenen?
Het statentunneltje in Rotterdam, 1938
Uit het archief
Met het toenemen van het verkeer werd door het gemeentebestuur van Rotterdam al voor de oorlog lesmateriaal verspreid voor het geven van verkeerslessen. Onder het motto “Laat zien welke richting je gaat” geeft de heer op het Hollandse rijwiel (met celluloid-stuur) het goede voorbeeld.
De opname, uit 1938, is van het Statentunneltje, welke gereed kwam in 1915. Een vrij druk verkeerspunt, die een verbinding vormde naar de nieuwe moderne wijk Blijdorp. Na de bouw van de Maastunnel in 1944, werd dit punt het laatste deel van het tunneltracee met zes tunnelbuizen, welke de snelle verbinding Den Haag – Dordrecht vormde. Achter de fietser een A-Ford bestelwagen en rechts een A-Ford met discuswielen en ballonbanden. Het wegdek bestaat uit zogenaamde “kinderhoofdjes” en de stoepranden zijn blauw getint.