Mogelijke oplichting
Let op!!!!
Het is ons ter ore gekomen dat er op dit moment mogelijk oplichtingspraktijken plaats kunnen vinden in de ons zo geliefde oldtimerwereld. Een uiterst vervelende kwestie waar wij u uiteraard graag op willen attenderen en voor willen waarschuwen.
E.e.a. heeft plaats na het plaatsen van een verkoopadvertentie en de ervaringen hierin, die wij op dit moment hebben ontvangen, betreft het volgende:
Nadat een verkoopadvertentie is geplaatst, wordt u benaderd door (in de ons bekende gevallen) een buitenlandse (Franse) geïnteresseerde die het voorstel doet om de koopsom middels een (ruime) aanbetaling en een restbedrag bij afhalen te voldoen.
Indien u hierin positief reageert, ontvangt u vervolgens een berichtje van de “aspirant koper” dat de betreffende (bank)overmaking stagneert omdat er door de verkoper eerst “de belasting voor de validatie van de overschrijving” aan de betreffende bank dient te worden voldaan. Als aan deze voorwaarde is voldaan zal tot overmaking worden overgegaan. Daarbij wordt tevens medegedeeld dat ook de bank hierover een bericht zal sturen dat mogelijkerwijze in de “ongewenste mailbox” terecht kan zijn gekomen.
Deze gang van zaken lijkt ons opmerkelijk en dubieus en wij adviseren u om de transactie af te blazen om mogelijke info over bankgegevens e.d. niet prijs te geven.Let op!!!!
Dit is mij inderdaad overkomen. Op mijn advertentie werd gereageerd voor Phiilippe Millet uit Toulouse France.
Eerst vragen om meer foto’s en zeggen dat erg veel intresse is naar de Ford.
Al en dag later weer een mail en vragen naar de prijs van de auto. Prompt een bericht terug dat er een accoord is.
Philippe Millet stuurt per mail een copie van zijn ID-kaart en zal de bank opdracht geven het bedrag over te maken op maandag na het weekend.
Op maandag 11 juli krijg ik documenten van Philippe en van zijn bank CIC dat het bedrag wordt overgemaakt nadat eerst € 395 aan belasting wordt betaald.
Alle documenten lijken echt. Betalingsverkeer binnen de EU is echter vrij van kosten, dus vond ik het verhaal nogal vreemd.
Telefonisch geprobeerd de ABN-AMRO te vragen lukte niet. Er was weer eens een storing en de wachttijden liepen op tot 30 minuten.
Ik gaf Phillipe het voordeel van de twijfel en heb het bedrag van € 395 overgemaakt. Dat is echter niet gelukt omdat de fraude desk van de bank de betaling tegenhield en mij telefonisch berichte hierover. De betaling ging dus niet door.
Ik heb Philippe hierover bericht gestuurd en heb daarna niets meer van hem gehoord.
Voor de zekerheid heb ik de bankrekening geblokkeerd. Je weet maar nooit.
Ik heb nog gekeken of ik aangifte bij de politie kon doen, maar een poging tot oplichting wordt niet in behandeling genomen.
DUS LET OP. IK BEN ER BIJNA INGETRAPT.
Barend van Sluijters, Hengelo Ov