Ford Model T 1908-1927
Op 1 oktober 1908 introduceerde Ford het model T als opvolger van de N, R en S modellen, die sinds 1906 erg succesvol waren gebleken. Met dit model wilde Henry Ford zijn droom waarmaken, namelijk het produceren van een auto die zo goedkoop zou zijn dat iedereen met een redelijk inkomen zich deze zou kunnen veroorloven.
In de eerste jaren van de productie was de T-Ford, geheel volgens de trend uit die tijd, rijkelijk van koperwerk en andere versieringen voorzien. Henri Ford realiseerde zich echter dat de prijs hierdoor onnodig werd opgedreven en na verloop van tijd verdwenen steeds meer van de mooie maar weinig zinvolle versieringen. De biezen die in de beginjaren de carrosserie en wielen versierden, werden met de hand getrokken, wat (te)veel tijd (en geld) koste. Deze verdwenen al na enkele jaren. Ook werd steeds meer koperwerk door plaatstaal vervangen en vanaf 1917 was het koperwerk geheel verdwenen.

T-Ford nr. 1, gebouwd op 27 september 1908. De foto is genomen op 15 oktober 1908 in Central Park, New York. Het is niet bekend waar deze allereerste auto uit een serie van ruim 15 miljoen stuks naderhand is gebleven. De kap en de koplampen waren destijds nog optioneel.
Na de introductie van de lopende band in 1914 bleek de gekleurde lak, die tot dan toe werd gebruikt, niet snel genoeg te drogen waardoor het productieproces werd vertraagd. De enige lak waarvan de droogtijd kort genoeg was om het productieproces bij te kunnen houden was het zogenaamde “Japan black enamel”. Gevolg was dat de T-Ford tussen 1914 en 1926 uitsluitend in het zwart werd geleverd en in verband hiermee zou Henry Ford de uitspraak hebben gedaan “Het model T is leverbaar in iedere kleur, zolang het maar zwart is”. Er bestaat echter geen enkel bewijs dat deze uitspraak daadwerkelijk van hem afkomstig is.
In het topjaar 1923 werden er totaal ruim 1,3 miljoen T-Ford’s geproduceerd, wat neerkwam op een dagproductie van ongeveer 9500 auto’s. De concurrentie zat daarentegen niet stil en bracht tegen een geringe meerprijs auto’s op de markt die luxer waren dan de T-Ford. Ford verloor hierdoor steeds meer van zijn marktaandeel en na 1923 begonnen de verkoopcijfers terug te lopen. Henri Ford bleef echter geloven in het model T en weigerde met een nieuw model op de markt te komen. Een eerdere poging van zijn zoon Edsel in 1919 had ertoe geleid dat Henry de beoogde opvolger van de T-Ford, die Edsel in het geheim had gebouwd, eigenhandig met een bijl in elkaar sloeg. Men bedacht zich hierdoor wel drie maal voordat men ideeën voor een nieuwe auto uitwerkte.

De Fordor uit 1926. De lijnen van dit model lijken al veel op die van de eerste A-Ford’s uit 1927 en 1928. De auto was in diverse kleuren leverbaar, met zwarte wielen, spatborden en treeplanken. De radiateurmantel en koplampranden waren vernikkeld en niet zwart zoals op de afgebeelde auto.
In een laatste wanhoopspoging om de T-Ford weer succesvol te maken werd eind 1925 een vernieuwde uitvoering gepresenteerd, met een fraai afgewerkte carrosserie en mooi gevormde spatborden. De Fordor uit 1926. De lijnen van dit model lijken al veel op die van de eerste A-Ford’s uit 1927 en 1928. De auto was in diverse kleuren leverbaar, met zwarte wielen, spatborden en treeplanken. De radiateurmantel en koplampranden waren vernikkeld en niet zwart zoals op de afgebeelde auto.
Het onderstel en de techniek bleven echter ongewijzigd, waardoor de T-Ford ten opzichte van de concurrenten hopeloos verouderd bleef. Ook de herintroductie van gekleurde lak in de loop van 1926 kon het tij niet keren (een dealer schreef zelfs: “Je kunt een schuur opschilderen maar het blijft een schuur en wordt nooit een salon…”) en eindelijk besefte Henry Ford dat er een opvolger voor de T-Ford moest komen. Op 26 mei 1927 rolde de laatste T-Ford van de band, nadat er in totaal ruim 15 miljoen waren geproduceerd. De fabriek ging vervolgens voor 6 maanden dicht om te worden omgebouwd voor de productie van de opvolger, de A-Ford.
Ford Model T Register Nederland
Het Ford Model T Register stelt zich ten doel om automobielen van éénzelfde merk en type, namelijk het Ford Model T, gebouwd tussen 1 oktober 1908 en 1 juni 1927, in stand te houden, zulks in de ruimste zin van het woord, met het doel deze uit historisch en technisch belang te bewaren.
Het Ford Model T register Nederland is opgericht in maart 2002 en is gelieerd aan de A-Ford Club Nederland. Leden kunnen gebruik maken van de faciliteiten van de A-Ford Club en ontvangen het A-Ford Journaal, met daarin opgenomen de rubriek “T-Praet”, waarin allerlei wetenswaardigheden en nieuws met betrekking tot de T-Ford en het Register aan de orde komen. Verder zijn zij welkom op alle bijeenkomsten en ritten van de A-Ford Club. Het register telt momenteel zo’n 125 leden.
Gedurende de maanden november t/m maart organiseert het T-Ford register op elke laatste zaterdag van de maand een technische middag. Het doel hiervan is zoveel mogelijk kennis over het Ford Model T te vergaren en deze door te geven aan anderen, waardoor de kennis over dit model behouden blijft voor de toekomst. Tijdens de technische middagen speelt ook het sociaal aspect een belangrijke rol. Er heerst een gezellige sfeer en na afloop wordt er altijd onder het genot van een hapje en een drankje “nagetafeld”.
Technische middag bij het T-Ford Register. Op de foto links: Toon Boer geeft uitleg over de Rückstell achteras. Foto rechts: Peter Uithol geeft uitleg over de werking van de versnellingsbak.

T-Day in Barneveld, 7 juni 2008 met ruim 150 Ford’s!!
Het jaarlijkse hoogtepunt is de “T-Day”, waarop het register probeert zoveel mogelijk T-Ford’s en hun eigenaren bij elkaar te krijgen voor een gezamenlijke toertocht. De nadruk ligt tijdens deze dag op de T-Ford, maar uiteraard staat dit evenement open voor alle leden van de A-Ford Club met hun auto’s: de A-Ford, de B-Ford en de Early Ford V8.
Piet Booij is de beheerder van het T-Ford register. Bij hem kunt u terecht om u aan te melden bij het register en om wijzigingen in uw T-Ford wagenpark door te geven. Piet houdt nauw contact met de secretaris van de A-Ford Club.
Toon Boer is de technisch coördinator van het T-Ford register. Bij hem kunt u terecht met al uw technische vragen betreffende uw T-Ford.
Uiteraard worden alle bij ons nog niet bekende T-Ford eigenaren opgeroepen zich te melden bij Piet Booij.
Klik hier om contact op te nemen met het T-Ford Register…
T-Praet, nieuws van het T-Ford front
De rubriek in het clubblad, het A-Ford Journaal, waarin nieuws met betrekking tot de T-Ford aan de orde komt, heet “T-praet”. Op deze pagina publiceren wij artikelen uit die rubriek, wetenswaardigheden met betrekking tot de T-Ford en informatie over de technische middagen van het T-Ford Register.
T-Ford Restauratie & Revisie
Op deze pagina’s proberen wij u mee te laten leven met leden die hun T-Ford aan een restauratie of een deelrestauratie onderwerpen, delen van de auto reviseren, enzovoorts. Wilt u ook uw ervaringen op het gebied van het restaureren en reviseren van antieke auto’s met anderen delen, neemt u dan even contact op met onze webmaster.