Ford Model B 1932-1934

1932

In maart 1932 kwam Ford met 2 nieuwe modellen op de markt ter vervanging van het Model A: het model B en het V-8 model. Qua uiterlijk waren de modellen nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar onderhuids was er een belangrijk verschil: het model B was voorzien van een verbeterde versie van de 4-cilinder A-Ford motor, terwijl het V-8 model was voorzien van Ford’s nieuwe V8 motor.

B-Ford

Model B is afgeleid met zo min mogelijk technische wijzigingen om de kosten laag te houden. Afgezien van de motor en badges op de steunbalk van de koplamp (later: grille) en naafdoppen, was hij vrijwel niet te onderscheiden van de V-8. Het was de bedoeling om prijsleider te worden, en aangezien het meer bood dan het populaire Model A, had dit een winnende formule moeten zijn. In feite heeft de nieuwe en slechts iets duurdere V-8 de show gestolen en  de B versie uiteindelijk overbodig gemaakt.Hoewel er een zekere visuele gelijkenis is met het voorganger Model A , was de auto nieuw. Terwijl Model A een eenvoudig frame heeft met twee rechte langsliggers, kreeg de nieuwe auto een langere wielbasis en een naar buiten gebogen, dubbel verlaagd chassis. In beide modellen is de brandstoftank verplaatst van de motorkap zoals in Model A en laat Model T, waar de achterkant het dashboard vormde, naar de achterkant van de auto, zoals typisch is in moderne voertuigen; waardoor Ford een motoraangedreven brandstofpomp moest opnemen in plaats van te vertrouwen op de zwaartekracht.

1933

Toen het Model 40 en de nieuwe B op 9 februari 1933 werden geïntroduceerd, waren de revisies van de auto aanzienlijk, vooral gezien het belang van de wijziging van 1932. Voor het tweede jaar werd de wielbasis verlengd, van 106 in (2692 mm) tot 112 in (2845 mm) op een nieuw dwarsbalkframe. De grille werd herzien en kreeg aan de onderkant een puntige voorwaartse helling die leek op een schop , een middeleeuws schild of mogelijk de Packard Light Eight uit 1932 in het algemeen toch. Zowel het rooster als de jaloezieën van de motorkap waren naar beneden en naar voren gebogen. Het algehele ontwerp en de grille waren geïnspireerd op het Engelse Ford Model Y. De stroomlijning werd verder geaccentueerd door de nieuwe motorkap die nu de motorkap bedekte, wat een indruk van meer lengte gaf. Daarnaast waren er meer afgeronde spatborden met spatborden en nieuwe, elegant gebogen bumpers. Koplampsteunen waren niet meer in gebruik en er waren nieuwe spaakwielen. De auto’s kregen een nieuw dashboard met instrumenten die in een ovaal inzetstuk voor de bestuurder waren geplaatst. Aan de passagierszijde zat een handschoenenkastje. Gesloten Deluxe-modellen kregen zware DI-NOC- houtafwerking op dashboard- en raamkozijnen, en er waren diepere zitkussens.

1934

De Ford uit 1934 (de Model 40B) was niet zo’n substantiële modeljaarwijziging als de voorgaande twee jaar.

Ford Model 40 uit 1934

Opvallende veranderingen waren onder meer een vlakkere grille met een bredere rand en minder spijlen, rechte motorkaplamellen, twee handgrepen aan elke kant van de motorkap, kleinere koplampen en motorkaplampen en een herwerkt logo. Het blanke metalen inzetstuk voor het dashboard werd vervangen door gelakt staal.

Het vermogen van de V ‑ 8 werd opnieuw verhoogd, dit keer tot 85 pk (63 kW), en de viercilinder Model B-motor was in zijn laatste jaar, net als de Victoria-carrosserievariant; niettemin waren er veertien carrosserievarianten, waarbij de Tudor een bestseller was.  De standaard coupé met drie vensters werd verwijderd.

bron  :stringfixer.com

 

Copyright 2022 | Deze website is gerealiseerd door Echelon Creations Echelon Creations

Voordelig website laten maken? Ga naar Zeg maar Alex.